اختلال شخصیت بدبین یا پارانوئید یعنی چه ؟
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
اختلال شخصیت بدبین یا پارانوئید یعنی چه ؟
نوشته شده در سه شنبه 14 / 12 / 1390
بازدید : 178
نویسنده : محمدرضا علی اکبری

_ مهم ترین ویژگی این اختلال عبارت است از سوءظن و بی اعتمادی به دیگران . مبتلایان چنین می پندارند که دیگران آنان را مورد آزار ، بهره کشی یا فریب قرار می دهند ، در حالی که واقعیت چنین نیست .

 

این افراد بدون هیچ دلیل ، یا بر پایه شواهد ناچیز و بی اهمیت، دچار این شک هستند که دیگران بر ضد آنان توطئه می کنند . درباره وفاداری همسر ، بستگان و دوستان خویش همیشه تردید دارند و اعمال آنان را به دقت مورد ریزبینی قرار می دهند تا شواهدی حاکی از نیات خصمانه آنان بیابند . حتی تشویق و تعریف ، اغلب مورد سوءتعبیر قرار می گیرد .

 

این افراد به صورت بیمار گونه ، حسود هستند . اغلب بدون اینکه شواهدی موجود باشد ، مظنون به خیانت همسرشان هستند . از آنجا که قادر به اعتماد کردن به دیگران نیستند ، نیاز شدید به خودکفایی و استقلال دارند .

روانشناسی - اختلالات روانی - اختلال شخصیت بدبین یا پارانوئید یعنی چه ؟

_ عوامل ارثی را در این اختلال دخیل دانسته اند ، اما به نظر می رسد نقش محیط اولیه پرورش کودک نیز بسیار مهم است.محیط خانوادگی سرد، انزواجو، بی اعتمادی و سوءظن، موقعیت های برانگیزنده حسادت و کاهنده احترام به نفس ، بدرفتاری از سوی والدین و رفتار و گفتار طعنه آمیز و دارای معانی دوگانه از سوی آنان همه در ایجاد شخصیت پارانوئید نقش دارند .

 

این اختلال در 5/. تا 5/2 درصد کل جمعیت گزارش شده است .

 

درمان اختصاصی اختلال « شخصیت پارانوئید » عبارت است از : روان درمانی . اما ویژگی های شخصیتی این بیماران مانع عمده ای در ایجاد رابطه درمانی مناسب است .

 

درمان دارویی برای مقابله با اضطراب و پریشانی بیمار و یا دوره های آشفتگی شدید و اندیشه های شبه هذیانی او مفید است .

روانشناسی - اختلالات روانی - چه عواملی در بروز اختلالات شخصیتی پارانوئید نقش دارند ؟

 




:: موضوعات مرتبط: اختلال شخصیت بدبین یا پارانوئید یعنی چه ؟ , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: